Kähler, facadekeramik

Fad med relief
20/8 2002 kl. 18.35 © pelo
Fad med relief
20/8 2002 kl. 18.35 © pelo

facade mod Kählersvej

Fade med relief, antagelig udført af Karl Hansen Reistrup ca. 1900 som led i en serie fade med dyremotiver

Våbenskjold
20/8 2002 kl. 18.35 © pelo

hjørne mod Kählersvej, Kählersbakken

Våbenskjold eller bomærke, antagelig udført af Karl Hansen Reistrup i 1890'erne som led i en serie. Så vidt jeg kan se, er det en version af Skagens byvåben. Hvis du ved mere, så send mig en mail!

Kragefrisen
13/2 2002 kl. 15.44 © pelo

Kragefrisen

facade mod Kählersbakken

Detalje af Karl Hansen Reistrup: Kragefrisen, 1901. Den komplette mosaik blev samme år monteret i en porthvælving i Københavns Rådhus, over for Mågefrisen (nedenfor). Eksemplaret her er opsat over den nye butik i 1908.

Dyrene går ud af Arken

Dyrene går ud af Arken
13/2 2002 kl. 15.44 © pelo

Karl Hansen Reisrup: Dyrene går ud af Arken, 1894, keramikrelief, ca. 5 gange 1 m. Relieffet var med på flere udstillinger, bl.a. Den Store Nordiske Udstilling i Stockholm 1897, hvor det fik meget ros, og Verdens­udstillingen i Glasgow 1901, hvor det blev solgt. Denne version blev som de omkringsiddende opsat over den nye butik i 1908.

Det er Reistrups og værkets første arbejde i den plade­mosaik de udviklede efter forbillede fra oldtidens Mesopotamien (Irak). I stedet for firkantede kakler bruges mosaik­plader, hvis kanter markerer tegningen. Pladerne bliver formstøbt hvilket muliggør flere eksemplarer og versioner. Teknikken har også den fordel, at baggrunden kan pudses op i almindelig mørtel. De tre relieffer omkring er udført i samme teknik. Her anes den mesopotamiske inspiration også i motivet, isæt nok i hanløven t.v.

Mågefrisen
13/2 2002 kl. 15.44 © pelo

Mågefrisen

Detalje af Karl Hansen Reistrup: Mågefrisen, 1901. Den komplette mosaik blev samme år monteret i en porthvælving i Københavns Rådhus, over for Kragefrisen (ovenfor). Eksemplaret her er opsat over den nye butik i 1908.

Havørne efter Ænder

Havørne efter Ænder
9/9 2004 kl. 16.33 © pelo

Detalje af Karl Hansen Reistrup: Ørnefrisen, 1897. Plademosaikken var med på Verdens­udstillingen i Paris i 1900, hvor den blev solgt til Sèvres-museet og en kopi til Grassi­museet i Leipzig. Versionen her, Havørne efter Ænder, er fra 1908.

Et udsnit af endnu en ørnefrise af Reistrup findes mod gården (nedenfor), placeret lidet fotovenligt. Den er udført 1898-1902 til Århus Teater efter forlæg af arkitekt Hack Kampmann.

Kakkelmaleriet derover er opsat senere. I skønvirke-ornamenterne kan jeg tyde "Grundlagt 1839" og "A/S 1913", så det kan være opsat for at markere dannelsen af aktie­selskabet.

Kählers bomærke
13/2 2002 kl. 15.43 © pelo

Kählers bomærke

Karl Hansen Reistrup: Kählers bomærke, svaler der bygger rede, opsat over værkstedets oprindelige indgangsdør. "(Herman A.) Kählers Værk" var tidens almindelige betegnelse for virksomheden, selv om man også møder både "Fabrik" og "Værksted".

Københavns byvåben
9/9 2004 kl. 16.33 © pelo

Københavns byvåben

Karl Hansen Reistrup: Københavns byvåben, 1890 til Københavns nye brand­station, det første i en serie af byvåben. Kopien her er monteret 1908.

Ægir og hans Døtre
13/2 2002, kl. 15.42 © pelo

Ægir og hans Døtre

Detalje fra Lorenz Frølich og Karl Hansen Reistrup: Ægir og hans Døtre, også kaldet Ægirs Bryllup, 1892. Det originale, over 20 m2 store kakkel­billede blev i 1894 solgt til det endnu ufærdige Københavns Rådhus, hvor det stadig findes på sin frem­trædende plads over en indendørs trappe.

Tidsel-ordenens våben
14/2 2002 kl. 16.16 © pelo

Tidsel-ordenens våben

Karl Hansen Reistrup: Den skotske tidsel-ordens våben, detalje af udsmykning til brygger Carl Jacobsens villa i Valby. Den latinske indskrift NEMO ME IMPVNE LACESSIT betyder: Ingen krænker mig ustraffet. Det er ordenens motto og kendes også fra skotske mønter.

Ørnefrise

ørnefrise
29/5 2006 kl. 17.31 © pelo

Udsnit af endnu en ørnefrise af Karl Hansen Reistrup efter tegning af arkitekt Hack Kampmann til dennes Arhus Teater, 1898, plade­mosaik

Mens de andre mosaikker sidder i facaden, gemmer denne sig omme i den overdækkede gård, adgang fra Kæhlersvej. De vanskelige lysforhold er en del af forklaringen på fotoets manglende kvalitet.

Har du lyst til at se mere Kähler- og Reistrup-keramik, anbefaler jeg Næstved Museums udstilling i Boderne

Jeg kan godt være lidt bekymret for bevaringen af disse keramiske arbejder nu da huset er del af et konkursbo.

2/2 2014